Zpět na všechny aktuality

Lenka Stejskalová Skoumalová: Očekávání

Čas soustředění, hledání smyslu, ztišení, příležitost k proměně a obnově. Návrat k věcem zásadním, univerzálním, nezpochybnitelným.

Skleněná instalace Lenky Stejskalové Skoumalové v prostoru kostela Pražského Jezulátka. Postní doba 2019.
(Foto: Zdeňka Hanáková)

„OČEKÁVÁNÍ“
(z cyklu MÍSTO / CESTA / KŘIŽOVATKY)
pokovené, pískované a lehané ploché sklo – modrý Stopsol Supersilver

Skleněná instalace „OČEKÁVÁNÍ“ reaguje na výjimečnou architekturu poutního chrámu Pražského Jezulátka v postním období příprav na Velikonoce. Dílo přes veškerou svou křehkost proměňuje celé okolí pomocí rozechvělého světla a během dne se neustále mění. Odrazy pokoveného skla rozbíjejí dané dispozice a dávají jim další rozměr. Vzniká tak nový spirituální prostor, nezávislý na realitě, který diváka vybízí k meditaci.
Vše, co se ve skle zrcadlí, každý architektonický prvek nebo prostorová situace zde najednou může získat nový význam: nenápadný detail, stejně jako velkorysost hmot samotné stavby. Instalace pracuje s dynamikou barokního interiéru, přebírá jeho energii a intenzitu. Vnitřní uspořádání kostela se odráží ve skleněných fragmentech a znovu se propojuje v soudržný a komplexní celek.
Světlo ani tma nikdy nevládnou úplně. Něco se odehrává mezi nimi, na hranici stínu a světelné energie – v nevědomí nebo nitru tajemství. Sakrální prostory vždy pracovaly s principem světla. Žádný jiný element vnímaný lidskými smysly není tak blízko vyjádření nepostihnutelných duchovních potřeb člověka a zdrojem nejrůznějších emocí. Zdejší chrám je místem zvláštní světelnosti a silného genia loci. Pokouším se o zachycení jeho proměn v čase prostřednictvím hry odrazů, vymezení, protínání nebo symbolického popření hmoty. Instalace je jemným apelem k zastavení, zpochybněním stereotypního vidění, polem tiché meditace a vnitřní svobody.

Lenka Stejskalová Skoumalová

LENKA STEJSKALOVÁ SKOUMALOVÁ
Sochařka, sklářská výtvarnice, působí jako VŠ pedagog na Fakultě Architektury ČVUT v Praze. Její volná tvorba má více vrstev, často reaguje na konkrétní architektonický nebo přírodní prostor a jeho světelné proměny. Vychází vždy z kresby, pro své realizace používá sklo v limitované barevnosti a v kombinaci s dalšími materiály.
http://www.lesstweb.com/