Práce na obnově hlavního oltáře probíhají v etapách od roku 2006. V letech 2018 a 2019 restaurátorský tým pod vedením Mgr. Daniela Talavery pracoval na obnově dřevěné architektuře sloupů a římsy, soch a zlacených ornamentů. Výsledná podoba oltáře kombinuje zlato a plátkovou měď. Tuto barevnost, ve střední Evropě v tomto rozsahu unikátní, měl oltář v době svého vzniku v první čtvrtině 18. století. Nyní ji můžete opět vidět.

  

Zlato a měď – obnova původní barevnosti oltáře

„Před několika lety, v době začátku restaurování interiéru tohoto chrámu (…) jsem byl klášterem přizván jako expert k řešení celkové koncepce a záměru restaurování jeho prostoru, zejména všech oltářů. 

Restaurování je velmi náročný proces, při kterém se dbá na uchování samotného díla, zejména jeho podstaty a hledají se cesty k původní prezentaci, jak která památka vypadala v době vzniku předmětného díla. Veškeré movité památky, v prostoru tohoto chrámu prodělaly od svého umístění v 17. století, mnoho změn, zejména v barevnosti polychromiích na sochařské výzdobě jednotlivých oltářů. Postupu restaurování a hledání oné správné cesty předcházela vždy rozsáhlá diskuze za účasti zástupců památkového ústavu, byly velmi podrobně analyzovány veškeré restaurátorské průzkumy, které byly podkladem pro výchozí stanovisko. 

Na sochařské výzdobě oltářů, postavách světců a andělů, byly snímány pozdější přemalby zejména na polychromních vrstvách inkarnátů. Na četných místech bylo naneseno na nových podkladových křídových vrstvách nové zlacení. Tato křídová vrstva byla velmi silná, a proto absolutně degradovala původní bravurní expresivní řezbářskou modelaci a současně překrývala fragmentární původní vrstvu, na kterou byla položena měděná plátková folie. Zde právě bylo rozhodnuto ono zlacení, pravděpodobně z 19. století, odstranit a provést rekonstrukci za použití oné plátkové folie mědi.“

„Jak je již nyní patrné, po dokončení restaurování několika předchozích etap, restaurátorský záměr byl zvolen velmi dobře, ona autenticita působí v prostoru kostela velmi pozitivně.“

Doc. Petr Kuthan, akad. sochař a restaurátor

Co už je hotovo? – Přehled restaurátorských prací na hlavním oltáři

  • 2006 – 2009 – obraz „Pomoc Panny Marie“ v průhledu oltáře včetně rámu
  • 2010, 2012 – karmelitánské erby nad vstupy
  • 2011 – 2015 – 4 vázy v nástavci
  • 2013 – 2015 – nástavec s obrázkem Štěnovické Madony
  • 2016 – váza z kladí oltáře vlevo
  • 2017-18 dřevěná architektura kladí a sloupů, obnova ornamentální výzdoby střední části
  • 2018 váza z kladí oltáře vpravo
  • 2019 dřevěná architektura a ornamentální výzdoba podstavce hlavního oltáře
  • 2020 doplnění menzy oltáře
  • 2023 restaurovány výplně oltářních stupňů

Celkové náklady na tyto restaurátorské práce činí doposud 16,5 mil. Kč.

Obnovu financuje klášter Pražského Jezulátka z příspěvků řady jednotlivých dárců,
z grantu Hl.m. Prahy (2017 – 1,2 mil.Kč, 2018 -2,2 mil.Kč, 2019 – 1,2 mil Kč) a dotací Ministerstva kultury ČR (2006-2018 – 1,36 mil.Kč).

  

Tato stránka používá cookies

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory cookies. Bližší informace o cookies získáte po kliknutí na tlačítko „Detailní nastavení“. Můžete si nastavit, které cookies budeme moci používat nebo nám udělit souhlas s používáním všech cookies kliknutím na tlačítko „Povolit všechny“. Nastavení cookies můžete kdykoliv změnit v zápatí našich webových stránek. Více zde

Cookies

Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem koncovém zařízení, do nichž se ukládají určitá nastavení a data, která si vyměňujete s našimi stránkami prostřednictvím svého prohlížeče. Obsahy těchto souborů jsou sdíleny mezi Vaším prohlížečem a našimi servery, případně se servery našich partnerů. Některé cookies potřebujeme, aby webová stránka mohla správně fungovat, některé potřebujeme pro analytické a marketingové účely.